Freitag, Juni 14, 2013

"Varhaník u sv. Víta" (1929) By Martin Fric



The organist of St. Vitus’ Cathedral in Prague is an old, solitary man who is devoted solely to his organ (that is to say, the musical instrument…).  One night, the organist receives a strange visit from an old acquaintance; the man requests a special favor of him, namely to deliver a letter and some money to his daughter.  The visitor-tormented by a terrible past-then shoots himself in front of the organist.  The scene is witnessed by the organist’s neighbor who later blackmails him.  Meanwhile, the visitor’s daughter, a nun, decides to leave the convent when the organist tells her that her father is dead (was her departure due to listening to the organist playing “Toccata and, especially… Fugue” by Herr Bach??).  The old man helps her in her new life.

“Varhaník u sv. Víta” (The Organist At St. Vitus’ Cathedral) (1929) was directed by the prolific Czech film director Herr Martin Fric who later would be well-known for his satirical comedies; this film is also mentioned by learned silent connoisseurs as one of the most accomplished oeuvres during the Czech silent film period and certainly this film has many interesting aspects that this Herr Graf is going to detail right now.

The first one and the most outstanding is its beautiful cinematography by Herr Jaroslav Blazek, who uses filters and other effects in order to emphasize and enhance a romantic and dreamlike aspect of the story that certainly matches perfectly with the atmosphere of the city of Prague  where the film was shot.  For example, when our heroine is secluded in the convent as a nun, the cinematography is especially splendid, with powerful close-ups wherein her beauty is showed in its fascinating purity and innocence. Later when she leaves the convent and meets a handsome painter, the cinematography becomes more down to earth and romantic with the background of the streets of Prague providing a dreamy, idealized setting.

Outstanding also are the night scenes (Prague city streets, the organist’s humble home, the St. Vitus’ Cathedral) where we can see the influence of German Expressionism.  This is also apparent in the indoor scenes emphasizing the dark elements of the story.

Besides mystery and atonement, the film has a continuous and well defined line between good and evil though it depends too much on stereotyped characters and their predictable behavior. There’s also a rather obvious ending that is detrimental but overall these flaws are dwarfed by the film’s many merits.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must play the organ.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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El organista de la catedral de San Vito, sita ésta en la ciudad de Praga, es un viejo y solitario ser que vive entregado a su órgano ( el instrumento musical… ); una noche éste recibe una extraña visita de un viejo conocido suyo el cual tiene una petición especial que hacerle, que éste le entregue una carta y algún dinero a su hija.

Atormentado por lo que parece fue un terrible pasado, el visitante se pega un tiro y muere enfrente del viejo organista; un vecino, el cual ha presenciado tan terribles hechos, comenzará a partir de entonces a chantajear al organista.

La hija del extraño visitante, es una monja la cual reside en un convento; una vez que el organista le dice que su padre ha muerto, ésta decide dejar el convento ( ¿se debió esto a que el organista tocase “Tocata y ( especialmente ) Fuga” de Herr Bach?? ) para así comenzar una nueva vida con la ayuda del viejo organista.

El filme “Varhaník u sv. Víta” (1929) fue dirigido por el prolífico director Checo Herr Martin Fric, el cual sería posteriormente muy conocido gracias a sus comedias satíricas; éste filme es mencionado siempre por los connoisseurs silentes como uno de los más logrados del periodo silente checoeslovaco y ciertamente dicho filme tiene interesantísimos aspectos que éste Herr Graf va a relatar ahora mismo.

El primero y más destacable es su preciosista fotografía a cargo de Herr Jaroslav Blaze, el cual utiliza filtros y otros efectos para resaltar y capturar un peculiar aire ensoñador y romántico muy acorde éste con la ciudad de Praga en donde el filme fue rodado; cuando nuestra heroína está recluida en el convento, la fotografía resulta ser especialmente espléndida, en donde impactantes primeros planos destacando una belleza cargada de pureza e inocencia, lo mismo que acontecerá posteriormente cuando, al dejar los hábitos nuestra heroína conoce a un atractivo y joven pintor, resaltando en esta ocasión la fotografía del filme, un idealizado y cotidiano romance a través de las calles de Praga.

Sobresalientes son también las escenas nocturnas ( el humilde hogar del organista, las calles de Praga, la catedral de San Vito ) en donde se pueden rastrear importantes influencias del Expresionismo alemán, incidiendo dichos planos en los aspectos más sórdidos de la historia, consiguiendo así una atmosfera perfecta especialmente para las escenas de interiores.

Además de misterio y expiación, el filme mantiene una continua y bien definida línea entre el bien y el mal, personajes estereotipados con predecibles comportamientos y decisiones; quizás esos exacerbados buenos sentimientos y obvio final feliz, lastra de alguna manera y en su conjunto, las buenas impresiones que produce el filme aunque de todas formas éste igualmente posee numerosos méritos para poder ser disfrutado por cualquier admirador silente de cualquier parte del mundo.

Y ahora si me lo permiten, les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene que tocar el órgano por puro placer.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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