Montag, Juli 07, 2008

"Poil De Carotte" (1925) By Julien Duvivier


Herr Julien Duvivier was a great French film director well known for his talkie career, specially during the 30’s of the last century, a time when his films were very appreciated for their "poetic realism". However, it is unfair to neglect his remarkable silent career, a very interesting time during which Herr Julien established his style working as an assistant director to great French silent film directors like Herr André Antoine, Marcel L’Herbier and Herr Feuillade.

“Poil de Carotte” is a great film and a good example of Herr Duvivier's stylistic virtues. It is a beautiful and classical oeuvre that tells the story of the complicated relationships within a French family in a provincial town. It is a film adaptation of the French author Herr Jules Renard’s eponymous oeuvre, which Herr Duvivier would later remake as a talkie in 1932.

Many longhaired youngsters might think that with such a plot, this German aristocrat couldn’t appreciate or understand those peasant family French conflicts depicted in the film, but it isn’t so because family conflicts is also a customary habit in the aristocracy and certain particular attitudes of the local inhabitants of that provincial French town ( gossip, politics… ) are very usual too in aristocrat circles.

Everything is brilliant in “Poil de Carotte”, from technical and special effects that enrich superbly the film narrative of the oeuvre ( imaginative and varied camera tricks ) to splendid cinematography by Herr Ganzli Walter und André Dantan, that emphasizes masterfully the different surroundings of the film. There are moody shots that give a particular atmosphere to indoor scenes ( beautiful and dark and complicated to be filmed ) or outdoor scenes that are bright and reminiscent of Herr Renoir or Herr Van Gogh paintings.

The acting is perfect and the actors are inspired in their interpretations; Francois Lepic ( nicknamed by his family as “poil de carotte” - red-head ) is performed convincingly by André Heuzé, a child who is continuously maltreated by his own family, especially his wicked mother, Madame Lepic ( Charlotte Barbier-Krauss ) a “dominatrice” woman with a splendid moustache (not unlike the one sported by this German count ) and his brother and sister, Félix and Annette ( Fabien Haziza und Lydia Zorena, respectively ); his father-patient but distant- is Monsieur Lepic ( Henry Krauss ) who doesn’t know how to deal with such complex family relationships and conflicts. The supporting cast is also excellent, particularly a local singer who's also the provincial French vamp, Ernestine ( Renée Jean ) who this German count likes specially.

“Poil de Carotte” is a film with a strong regional French flavour but also with Dickensian overtones, a wonderful oeuvre of a director who has a splendid but unfortunately not well-known silent period that deserves rediscovery.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count has an appointment with a Teutonic redhead heiress with a big moustache.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

-/-

Herr Julien Duvivier fue un gran director afrancesado muy apreciado por su filmografía sonora, especialmente durante los años 30 del siglo pasado, en los cuales sus filmes eran muy valorados por su “realismo poético”; sin embargo, sería injusto olvidar su destacable etapa silente, una época realmente interesante durante la cual Herr Julien asentó su estilo trabajando como ayudante de dirección con grandes directores silentes afrancesados como Herr André Antoine, Marcel L’Herbier y Herr Feuillade.

“Poil De Carotte” es una gran obra y un buen ejemplo de las virtudes estilísticas de Herr Duvivier; estamos ante una bello y clásico filme en el cual se narra la complicada relación familiar de una familia afrancesada de provincias; el filme es una adaptación de la obra homónima del escritor francés Herr Jules Renard, la misma de la cual y posteriormente Herr Duvivier haría un remake sonoro en el año 1932.

Muchos jóvenes melenudos podrían pensar que con esa trama, éste aristócrata germánico no apreciaría o entendería los conflictos afrancesados de esa familia pueblerina que se exhiben en el filme, craso error, pues los conflictos familiares son también habituales dentro de la aristocracia, como esas actitudes particulares de los vecinos de ese pueblo francés ( chismorreos, politiqueos ) que también son habituales en los círculos aristocráticos.

Todo resulta brillante en “Poil De Carotte”, desde sus aspectos técnicos y sus efectos especiales que enriquecen poderosamente el lenguaje narrativo de la obra ( imaginativos y variados trucos de cámara ) hasta la espléndida fotografía a cargo de Herr Ganzli Walter und Herr André Dantan, la cual enfatiza poderosamente los diferentes escenarios del filme, planos que resaltan la especial atmósfera de interiores ( bellos y oscuros planos muy difíciles de filmar ) o las escenas de exteriores, muy iluminadas y evocadoras de cuadros de Herr Renoir o Herr Van Gogh.

Las interpretaciones son igualmente adecuadas e inspiradas; François Lepic ( apodado por su familia como “poil de carotte”, el pelirrojo ) es interpretado de forma convincente por André Heuzé, un joven que es continuamente maltratado por su propia familia, especialmente por su malvada madre, Madame Lepic ( Charlotte Barbier-Krauss ), una mujer dominadora y poseedora de un espléndido bigote bastante parecido al que luce éste conde germánico, además de su hermano y hermana Félix y Annette ( Fabien Haziza und Lydia Zorena, respectivamente ), mientras su paciente y distante padre, Monsieur Lepic ( Henry Krauss ) no sabe qué hacer ante tan complicadas y conflictivas relaciones familiares; asimismo los actores secundarios son excelentes, especialmente una cantante y mujer fatal local, Ernestine ( Renée Jean ) que éste conde germánico gusta especialmente.

“Poil De Carotte” es un filme con fuerte raíces francesas y con reminiscencias Dickensianas, una obra maravillosa de un director poseedor de una espléndida, aunque poco conocida, carrera silente que merece ser redescubierta.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este conde germánico tiene una cita con una heredera teutónica, bigotuda y pelirroja.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

1 Kommentar:

El Abuelito hat gesagt…

La novela del señor Reanrd es extraordinaria. Me voy por ahí a pescar, a ver si sale este atún de don Duvivier