Donnerstag, Juni 01, 2006

"La Souriante Madame Beudet" (1922) By Germaine Dulac


“La Souriante Madame Beudet” is another remarkable film directed by Damen Dulac, one of the most outstanding avant-garde French directors of the time and the subject of some previous reviews of her principal silent films by this German Count in his modern diary some months ago. This one is a film that has all of the characteristics of her other films insofar as their likeness of cinema innovations and the display of strong, independent and decisive female characters.

The film depicts the story of Madame Beudet, a modern frenchified woman who likes to play at the piano longhaired composers’ oeuvres ( Debussy ), read novels ( Flaubert, probably… ) and modern magazines. She is married with a textile businessman. He is a rude and ordinary man who absolutely bores his wife because he has different cultural interests than her, like going to the theatre to watch “Faust” ( obviously Madame Beudet as a perfect French chauvinist doesn’t like that German play ).

When Monsieur Beudet is fed up with the differences between them, he makes a fake attempts to commit suicide in front of her with a revolver that is not loaded…
But one day, his wife places bullets in the barrel...

The most remarkable aspect of this film it is the will that Madame Beudet displays to put an end to an unhappy marriage. She is an intelligent, cultivated person that can’t stand such bored life. She rebels against marriage’s conventions, affirms the right to live her own life, to claim a happy life via an inward rebellion that only has success in her dreams ( displayed in the film with trick and special effects ). So the chance to get her freedom thanks to her husband’s continuous fake suicide attempts seems to be the perfect excuse for her to make her dreams come true.

But in spite of her desires and plots against her husband, at the end Madame Beudet will succumb to remorse. Even with those inner claims of independence, she accepts her particular condemnation as shown in the last sequence of the film…walking about the streets with her husband, crestfallen.

Bu in spite or thanks to such an ending, Damen Dulac achieve her inward intentions displayed in this film: the right to be a nonconformist, independent and happy human ( woman ) being.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must check if their musket is, sure enough, not loaded.

Herr Graf Ferdinand Von Galitzien



-/-



“La Souriante Madame Beudet” es otro destacado filme dirigido por Damen Dulac, uno de los más excepcionales directores vanguardistas franceses de la época y de la cual varios de sus filmes más importantes fueron comentados por éste conde germánico en este diario moderno hace unos meses; se trata de un filme que posee todas las características de su cine, como pueda ser su predilección por las innovaciones cinematográficas y su querencia por personajes femeninos fuertes, independientes y decisivos.

El filme nos narra la historia de Madame Beudet, una mujer moderna afrancesada que gusta tocar al piano obras de compositores melenudos ( Debussy ), leer novelas ( Flaubert, probablemente… ) y modernas revistas; está casada con un empresario textil muy ordinario y rudo que además aburre solemnemente a su esposa al tener éste diferentes intereses culturales a los de su esposa, como ir al teatro a ver “Fausto” ( obviamente, Madame Beudet, como perfecta chauvinista francesa, no gusta de esa obra germánica ).
Cuando Monsieur Beudet está harto de esas diferencias entre ellos, simula suicidarse delante de su esposa con un revolver descargado, pero un día su mujer cargará dicha arma…

El aspecto más destacado de este filme es el deseo que muestra Madame Beudet por poner fin a un matrimonio infeliz; ella es inteligente, una persona cultivada que no soporta esa vida tan aburrida; se rebela por lo tanto en contra de los convencionalismos del matrimonio, afirmando el derecho a vivir su propia vida, exigir una vida feliz, una rebelión que solamente tiene éxito en sus sueños ( mostrados en el filme con trucos y efectos especiales ), por lo tanto la oportunidad de obtener su libertad gracias a los continuos y falsos intentos de suicidio de su esposo, serán la perfecta excusa para conseguir finalmente que sus sueños se hagan realidad.

Pero a pesar de sus deseos y maquinaciones en contra de su marido, finalmente Madame Beudet sucumbirá a los remordimientos y a pesar de esos deseos tan profundos de independencia, aceptando su particular condena tal y como se muestra en la última secuencia del filme, paseando por las calles con su marido, cabizbaja.

Sin embargo y a pesar o incluso gracias a tan particular final, Damen Dulac logra transmitir eficazmente lo que ha querido mostrar durante todo el filme: el derecho a ser un inconformista, independiente y feliz ser ( mujer ) humano.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde germánico tiene que comprobar que su mosquetón está, efectivamente, descargado.


Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

Keine Kommentare: