Mittwoch, März 22, 2006

"Odna" (1931) By Grigori Kozintsev & Leonid Trauberg


Damen Kuzmina is a longhaired girl from the U.S.S.R. ( Ja… even in the Communist Country par excellence there is that kind of youngster ) who recently has graduated to become a school teacher; she lives in a big city and she is a modern girl.
She wants to work at any school in her city, teaching to poor kids the glorious achievements of the Socialist regime, and while she explains the incredible and exciting Leninist life, or the successful potatoes' annual harvest ratings, she has planned to marry her fiancé, starting in this way a wonderful bolshevist life.
But in the U.S.S.R. there is no chance for a wonderful life and those dreams of hers suddenly are broken when she is posted to the far-away Altai region of Russian Mongolia…

In this Herr Kozintsev and Herr Trauberg’s work are depicted the contradictions, the big differences between the city and the isolated towns of the vast U.S.S.R., the old and new ( as Herr Eisenstein said some years before ), Kuzmina's modern spirit full of initiative ( it’s very interesting and even curious to watch in the film how Kuzmina rebels against the fact that she has been posted to such a far away place, even defying the authorities for their designation, a strange criticism in this film against the Soviet authorities, although finally that subject is solved by the young schoolteacher's patriotism, deciding her sacrifice takes priority over her suspicious individualism ) against the ancient customs of the Altai region, where Kuzmina will find selfishness, corruption and loneliness.

The main character of the film will also fight against the local soviet ( even the bolshevist chiefs are fond of bribery… ), denouncing the injustices that are committed in the town, trying to open the villagers’ eyes to such abuse of authority.
This time Kuzmina rebels herself ( and the villagers ) against the people and ideas that don’t make possible the building of a new socialist country -- communist propaganda, it’s true, but very well exposed in the film.

“Odna” is a hybrid of silent film and talkie; Herr Shostakovich composed a score for the film, a synchronised film full of different sounds that stimulate the story, a film that is unfortunately missing a reel ( the episode in where Kuzmina is left to die in the vast Siberia ) which is compensated with explaining subtitles.

“Odna” is for many reasons not an easy or acquiescent film ( it was strongly criticised ); certainly it was impossible at that time to make a film in the U.S.S.R. questioning the communist regime; but a certain air of liberty, disobedience and nonconformism flies over the film, achieving finally a singular film, a Russian oddity.

And now, if you'll allow me, I must temporarily take my leave because this German Count must rant about the virtues of the aristocratic regime.


Herr Graf Ferdinand Von Galitzien


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Damen Kuzmina es una chica melenuda de la U.R.S.S. ( Ja… incluso en el país comunista por excelencia, hay esa clase de jóvenes ) que recientemente se ha graduado como profesora de escuela; vive en la ciudad y es una joven moderna.
Quiere trabajar en cualquier escuela de su ciudad, enseñando a las pobres criaturas los gloriosos logros del régimen socialista y mientras explica la increíble y excitante vida de Lenin o el exitoso índice anual de la última cosecha de patatas, tiene previsto casarse con su novio, comenzando así una maravillosa vida bolchevique.
Pero en la U.R.S.S. no ha lugar para una vida maravillosa y esos sueños suyos de repente se verán truncados cuando es destinada a la remota region de Altai en la Mongolia rusa.

En este trabajo de Herr Kozintsev y Herr Trauberg, se reflejan las contradicciones, las grandes diferencias entre la ciudad y los aislados pueblos de la vasta U.R.S.S., lo viejo y lo nuevo ( como ya dijera Herr Eisenstein unos años antes ), el moderno espíritu repleto de iniciativas de Kuzmina ( resulta muy interesante e incluso curioso ver en el filme cómo Kuzmina se rebela frente al hecho de haber sido destinada a un lugar tan lejano, desafiando incluso a las autoridades por tal designación, una extraña crítica en éste filme, contra de las autoridades soviéticas, aunque finalmente el incidente es resuelto gracias al patriotismo de la joven profesora, que decide que su sacrificio personal tiene prioridad frente a su sospechoso individualismo ) contra antiguas costumbres de la región de Altai, en donde Kuzmina encontrará egoísmo, corrupción y soledad.

El personaje principal del filme también tendrá que luchar contra el soviet local ( cómo puede comprobar incluso esos jefes gustan de sobornos… ) denunciando las injusticias que se comenten en la aldea, intentando abrir los ojos a los aldeanos ante tanto abuso de autoridad.
En esta ocasión Kuzmina se rebela ( y los aldeanos ) contra la gente y las ideas que no hacen posible la construcción de un nuevo país socialista, propaganda comunista, bien es cierto, pero muy bien expuesta en el filme.

“Odna” es un híbrido de filme silente y sonoro; Herr Shostakovich compuso una banda sonora para el filme en su día, una obra sincronizada repleta de diferentes sonidos que enriquecen la historia y a pesar de que al filme le falta un parte ( el episodio en el cual Kuzmina es abandonada para que muera en la vasta Liberia ) este está compensado con subtítulos explicativos.

“Odna” no es, por dichas razones, un filme acomodaticio o complaciente ( fue muy criticado en su día ), pues ciertamente no era posible realizar por entonces una obra en la U.R.S.S. cuestionando el régimen comunista, pero un cierto aire de libertad, de desobediencia e inconformismo, sobrevuela el filme, consiguiendo finalmente una película singular, una rareza rusa.

Y ahora si me lo permiten les tengo que dejar momentáneamente, pues este Conde Germánico tiene que vociferar las virtudes del régimen aristocrático.


Herr Graf Ferdinand Von Galitzien

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